Staden Som Offrades!

Äntligen visar SVT en bra dokumentär (i åratal har vi propagerats om alla hemskheter som serberna och bosnie"serberna" gjorde) om kriget i Den Jugoslaviska Republiken Bosnien.
Men nu får ni lära er lite mer och detta är bara bra.
Sanningen kommer fram mer och mer för varje dag som går.

Detta är till alla er galna nationalister där ute, lär er något för en gång skull.
Propagandan kan ni sluta med. Ni är alla skyldiga.
I denna dokumentär så får ni lära er (ingenting nytt för mig) vilka horor Alija Izetbegović och Naser Orić var.
Inte bara serberna, bosnie"serberna", kroaterna och bosnie"kroaterna" som var bovar i detta krig.

Denna dokumentär är gjord av en bosnisk muslim, så det blir inte lika lätt för er bosniemuslimer att påstå att detta är serbisk propaganda, som ni brukar göra när man presenterar fakta för er.
Det gäller även serberna och kroaterna, dom gör likadant.
Suck, blir så trött på alla idioter.
Alla sidor är skydliga.

Se den här...

Kommentarer
Postat av: besiima

sanningen? ingen av oss vet sanningen och kommer aldrig att göra det. Men du kan fortsätta att sträva efter den och komma med falsk fakta någon annanstans :-)

Postat av: Marko

Så du menar att de bosniemuslimska politikerna som stred i den bosniemuslimska armén, som kämpade tillsammans med Alija, ljuger i denna dokumentär?

Kolla på dokumentären, det är MUSLIMER som uttalar sig, inte SERBER.



Jag vet att sanningen svider. Alija var inget annat än en idiot, precis som resten av alla politikerna på den tiden i Jugoslavien

2011-09-03 @ 17:25:36
URL: http://jokerm.blogg.se/
Postat av: nida

Jag återkommer när jag har tid :) den här dokumentären är inget annat än en propagandadokumentär som vill skyla över att folkmordet i Srebrenica faktiskt var ett folkmord. Att motsätta sig Haag-tribunalen i x antal avseenden är inte sanning. Och de du säger uttalar sig dvs bosniska muslimer har kommenterat den här dokumentären, återkommer med det som sagt. Det är lätt att fråga om en sak och säga att dokumentären ska handla om en sak, klippa och klistra och få det till något helt annat. Manipulation kallas det.



Var inte så jävla naiv..

2011-09-03 @ 19:58:26
URL: http://nidaa.blogg.sa
Postat av: Marko

Så fort det är en dokumentär om vad serberna gjorde så är det inte propaganda men när det är något om muslimerna så är det?



Så du menar att de bosniemuslimska politikerna som stred i den bosniemuslimska armén, som kämpade tillsammans med Alija, ljuger i denna dokumentär?

Har du ens kollat på den?

Kolla på dokumentären, det är MUSLIMER som uttalar sig, inte SERBER.



Ingenstans i dokumentären eller från SVT's sida så förnekar dom Srebrenica massakern, utan dom berättar mer en helbild av det som hände.

Gång på gång så nämner dom massakern och inget som förnekas.



På tal om propaganda, från USA's och bosniemuslimernas sida så har vi bombats med att 250 000 bosniemuslimerna dog under kriget.

Idag vet vi att siffran inte överstiger 100 000 och då är det alla sidor, soldater och civila.

Men det struntar du väl i?



Jag vet att sanningen svider. Alija var inget annat än en idiot, precis som resten av alla politikerna på den tiden i Jugoslavien

2011-09-04 @ 11:31:31
URL: http://jokerm.blogg.se/
Postat av: Eddie

Den bosniska journalisten Mirsad Fazlic har tagit avstånd av filmen när han såg hur filmen manipulerades och att det blev en serbisk propagandafilm.

2011-09-04 @ 15:34:42
URL: http://www.stadensomoffrades.se
Postat av: nida

"Da sam znao kakva će biti konačna priča, mog lika u tom filmu ne bi bilo. Ja sam iskreno vjerovao da će priča biti fokusirana na greške i propuste našeg vojnog i političkog vrha kad je riječ o Srebrenici, a takvih grešaka i propusta svakako je bilo. Međutim, kada sam pogledao grubu verziju filma, shvatio sam da je priča otišla u sasvim drugačijem smijeru. Tada sam upozorio autre filma da ja ne znam da li je bošnjačka strana ljude razapinjala na drveće i vadila nerođenu djecu iz utroba srpskih majki, ali sve i da je bilo takvih zločina to nije opravdanje za ubistvo preko 7000 ljudi u sedam dana. Kao drugo, haški Tribunal sudio je Naseru Oriću i ako je on pravio zločine, sprska strana i haško Tužilaštvo očigledno nisu uspjeli dokazati da je takvih, masovnih zločina bilo. Kao treće, haški Tribunal je zločin u Srebrenici okvalifikovao genocidom. To su činjenice i to niko ne može osporiti. Upozorio sam da je film prosrpski, ali očigledno moje primjedbe nisu uticale na autore. Kao novinar, ja stojim iza posla kojeg sam napravio, iza onoga što su izjavili moji sagovornici, ali mi je žao zbog konteksta u koji je to sve skupa stavljeno. Naravno, najviše žalim zbog mojih sagovornika koji su pristali biti djelom ovog projekta iz najboljeh namjera, a koji bi mogli snositi posljedice zbog manipulacije autora i krajnje neprimjerene poruke samog filma. Upravo zbog takve poruke koju film šalje ja se moram ograditi od tog projekta." - Citerar Mirsad Fazlic.



För att inte tala om alla x antal sak- och faktafel i dokumentären som bara är vridigt förvrängda påståenden och går emot riktig fakta redan framlagd och/eller bevisad av bl.a. Haagtribunalen. Men som sagt, återkommer med det. Inte tid för dig just nu.



Och nej, dokumentärens syfte var inte att visa på att det var ett folkmord utan att hävda att FOLKMORDET i Srebrenica var något oplanerat och militärt och skedde pga bosnier själva och pga hämnd, inget annat. Mladic framställs som en jävla reko kille, tycker du inte?

2011-09-04 @ 16:35:19
URL: http://nidaa.blogg.se/
Postat av: nida

Btw, du skrev någonstans att det är bosnienmuslimer som gjort dokumentären. Haha. Yeah right. Kolla rull-listan efteråt så ska vi se hur många serbiska namn som ploppar upp..

2011-09-04 @ 17:56:06
URL: http://nidaa.blogg.se/
Postat av: Sarajka

Slusaj ti Marko ! Tjeras me da psujem toliko me iznerviras svojim glupim komentarima ! ZNA SE KO JE POCEO RAT , NEZNAM STA SI NIT ME ZANIMA AL PREDPOSTAVLJAM DA SI SRBIN ! DA NIJE SRBIJA ZAPOCELA RAT , NISTA OD OVOG DANAS NEBI BILO RAZUMIJES TI ... SRBIJAAAAAAAAAA JE POCELA RAT I GOTOVO , NI E SÅ FUCKING JÄVLA HUNGRIGA ATT NI SKRIVER RUNT I BOSNIEN ''SRPSKO SARAJEVO'' OSV OSV. ALLTSÅ HAHA WTF ? MOZETE SAMO SANJATI DA JE VASE , SKRIV VAD FAN NI VILL MEN DET ÄR INTE ERAT !!!!!!! Räcker med att säga att ni nästan startade krig i Kosovo i somras haha alltså hur orkar ni ? Håll er till erat egna land. MAN BLIR SÅ JÄVLA FUKING ARG ATT DET FINNS SÅDANA MÄNNISKOR¨. A STA SI TI MAJKE TI MISLIO KAD JE POCEO RAT DA SE NECEMO BRANITI JELI ??????? SKULLE VI BARA STÅTT DÄR OCH SETT PÅ MEDAN MÄNNISKOR BLIR MÖRDADE ? NARAVNO DA SMO SE BRANILI !!!!!!!! CETNIKKS ZNACI PAZI NE NORMALNI SRBI VEC CETNIKS E HEMSKA OCH KOMMER ALLTID ATT FÖREBLI DET. DET VAR SERBER SOM GJORDE OSS TILL BALIJE , WE HAD TO FUCKING PROTECT OUR COUNTRY AKO NISI ZNAO , ZNAS SAD. Poznajem normalne Srbe koje se stide sto su srbi tako da mi ti nemas sta pricati ... Vi ste zapoceli , gotova prica i to je zapisano u vremenu , tebi se svidjelo ili ne. Postedi me svojih glupih komentara.

2011-09-05 @ 11:41:30
Postat av: Anonym

Serber är dem största svinen där nere i balkan, kroater. bosnier, albaner alla vi skrattar åt er smutsiga råttor

2011-09-05 @ 17:22:09
Postat av: Daniel

Odgovor Sarajki o tome koje poceo rat, da imas nesto u toj glavi nebih ni spomenula to nego bih se pokrila usima i cutala.



U ok­to­bru 1991. go­di­ne, u vre­me ka­da je BiH još bi­la deo su­ve­re­ne i me­đu­na­rod­no po­sto­je­će i pri­zna­te SFRJ, na taj­noj noć­noj sed­ni­ci Skup­šti­ne BiH, bez pri­su­stva srp­skih po­sla­ni­ka, usvo­je­na je de­kla­ra­ci­ja o iz­dva­ja­nju BiH iz SFRJ.



Pr­vi zlo­čin u BiH bi­la je ta taj­na noć­na sed­ni­ca Skup­šti­ne BiH u ok­to­bru 1991. Na pre­va­ru, bez zna­nja Sr­ba do­no­si­ti De­kla­ra­ci­ju o ne­za­vi­sno­sti BiH bio je uvod u gra­đan­ski rat na tom pro­sto­ru. Iako u pra­vu va­ži da ono što je od po­čet­ka prav­no kri­vo, ne mo­že se ka­sni­je ni­ka­ko po­pra­vi­ti i po­sta­ti prav­no is­prav­no.



Postat av: daniel

Bosanski Srbi i Bosanski Muslimani su bili 2 konstutativna Naroda u Bosni i Hercegovini u okviru SFRJ jedine medjunarodno priznate drzave bivse nam zajednicke drzave. Prema tome status Bosne nije mogao ni smeo da se menja bez saglasnosti oba Naroda koji su ziveli u Bih. Bosanski muslimani su sebi dali za pravo da svojataju tu drzavu i naprave od Srba nekakve gradjane drugog reda u jednoj drzavi gde muslimana nije ni bilo ili u broju na nivou statisticke greske do pojave otomanskog carstva i masovnim poturcavanjem Srba od kojih si ti i svi drugi nastali danasnji tako zvani Muslimani. Koreni su vam Srpski htela to da priznas ili ne to je Istorijska cinjenica.



Pozz

2011-09-05 @ 20:13:29
Postat av: Sarajka

E Daniele i ti me postedi glupih komentara ! Kakvu ti proslost neku sipas vamo sad ? Jesam te pitala za neku historiju prije rata ili sta vec ? Nisam tako da suti ;)Ja znam sta sam sad a sta mi je bio pra pra pra pra pra itd itd dedo ne zanima me , razumijes me. Nemam nista protivh normalnih srba al imam nesto protiv cetnika , vi ste nas napravili ''Balijama''. I mi smo isto kao druge drzave bivse Juge htjeli da se odvojimo. A hajde mi reci kako to da ste se protivili kad je Bosna & Hercegovina htjela da se razdvoji a niste se protvili za Crnu goru kad se razdvojila ? Pa mislim da imam odgovor , zato sto su pravoslavci kao vi a mi nismo pa vam zasmetalo ... Gladni ste i uvijek ce te biti gladni , niste zadovljni s tim sto vec imate !

2011-09-05 @ 21:32:19
Postat av: Marko

Märker att du Sarajka har mycket kvar att lära dig.



Kallar du mig för serb, elller cetnik igen eller när du talar med en annan serb, eller kroat och du kallar den personen för cetnik/ustasa så kommer jag att polisanmäla dig för förtal.

Inte fan går jag runt och kallar folk för balija, ustasa eller cetnik, eller jo det gör jag, dom som just är sådana. Men jag kommer inte kalla dig för något sånt efter som jag inte vet ett jävla skit om dig.



Läs min blogg lite mer så kommer du se att jag inte är serb som du tror. Jag är JUGOSLAV. Stödjer inget som har med Serbien att göra, inte heller Bosnien för den delen.



Men du måste läsa på lite i historien, så säg inte till Daniel att han inte ska föreläsa historia till dig eftersom du har ingen som helst koll.



Kolla upp vad kroaterna höll på med i Jugoslavien 60-70-80-talet. Kolla upp vad dom höll på med i Sverige. Kolla vad Kosovoalbanerna gjorde något år efter Titos död. Vad gjorde serberna innan Milosevic kom. Dom var stolta jugoslaver innan nationalismen kom. Den serbiska nationalismen kom med Milosevic & Co. Den kroatiska nationalismen kom redan på 60-talet.

Som du själv skriver, "ska vi bara stå på o kolla på när ni tar över vårt land"

Skulle serberna, eller bosniemuslimerna, eller crno gorci t.ex bara stå på o kolla när kroaterna höll på o härja.

Eller som din idol Alija skrev i sin bok en gång i tiden: There can be neither peace nor coexistence between the Islamic religion and non-Islamic social institution"

Ska dom kristna (som är majoritet i Bosnien, innan och efter kriget) bara låta han hålla på.

Han fängslades ju på 80-talet, för sina radikala åsikter. Vilka var det som dömde honom då?!Jo 60 bosnieMUSLIMER. Inte någon serb eller kroat utan bosniemuslimer



Alla sidor är skyldiga till kriget.

Man måste kunna historia.

Sen att serberna var värst under kriget det är HELT annan sak. Men kom inte o säg att dom startade kriget. För det var det inte.

Säger fascisten Tudman dig något eller?

Joj mala mala...

2011-09-05 @ 23:54:09
URL: http://jokerm.blogg.se/
Postat av: Irfan

Det är inte konstigt att det görs dokumentärer som är vinklade åt det ena eller andra hållet. Men att SVT som public service kanal visar en sådan dokumentär är för mig häpnadsväckande.



Det påstås en massa saker i filmen, men det presenteras inte en enda fakta som styrker det som påstås. Det är inte acceptabelt att SVT visar en sådan dokumentär med sådan vinkling.



Det är klantigt och oprofessionellt gjort av SVT.



2011-09-06 @ 00:24:21
Postat av: Daniel

Sarajka opet lupas ko otvoren prozor, kazes MI smo hteli da se odvojimo!? Koji su to mi u Bosni milis na Muslimane? pa kako VI da odlucite da se odvojite na svoju ruku, sta sam ja u celoj toj prici imam li ja prava glasa kao Srbin u Bosni koji zeli da ostanem u okviru Jugoslavije,ko je tebi/vama dao za pravo da preseljavate mene i ostale Srbe protiv moje/nase volje i na prevaru u nekakvu etnicku drzavu Muslimana!? Kazes isto da te ne zanima sta ti je bio paran,paran,paran deda,pa tako li se cuva Nacijonalni identitet,znaci sama potvrdjujes takvim stavom onu staru poslovicu o Bosanskim Muslimanima " ja jednom kapu promenio,pa mi sada svaka dobro stoji?"



Nemoj me pogresno shvatiti, nemam ja nista protiv Bosanskih Muslimana niti bilo koga drugog, ja ljude delim samo na dobre i lose,pocev od rodbine pa nadalje.



Nemoj ovaj film shvatiti emotivno nego pragmaticno, ja bih rado hteo da znam ako je neko od mojih politicara moj Narod trampio za pare ili bilo sta drugo? Mislim da je jedan bivsi ministar odbrane kao sto je Sefer Halilovic ima dovoljno tezine da javno iznese nesto ovako a da nema pokrica za to sto kaze ili pak onaj bivsi ambasador i na kraju sam Hakija, niko od njih nebih se osudio da otvori Pandorinu kutiju a da za to nema debele dokaze.

2011-09-06 @ 11:00:33
Postat av: Anonym

Sarajka seriöst zaklopi usta kad nista neznas. Jag är bosniermuslim så kalla mig inte serb bara för att vi har olika åsikter nu ali ti pretjerivas,, "ZNA SE KO JE POCEO RAT" .. det märks hur "påläst du är". det du skirver är orelevant om man ska diskutera dokumentären!

2011-09-08 @ 11:57:18
Postat av: Freddan

Bra Att svt visar en annan bild av jugge kriget. Skulle skämmas över att vara bosnien muslim nu

2011-09-09 @ 19:44:54
Postat av: Marko

Freddan, det enda du har rätt i är att det är bra att SVT visar såna här program. Men det finns inget att skämmas över att vara bosniemuslim.

Det är fortfarande den bosnieserbiska sidan som var värst under kriget.

Det enda bosniemuslimer (många av dom) kan skämmas över att dom helt blint älskar Alija och tror på fullt allvar att dom var så oskyldiga under kriget. Många bosniemuslimer vägrar öppna sina ögon som dom har haft stängda sedan 1992-1995.

Serberna erkänner och ber om förlåtelse för sina övergrepp. Ifall den serbiska regeringen. Den bosniemuslimska sidan har fortfarande inte bett om ursäkt för något. Fast att Bosnien bröt sig ur Jugoslavien (Alija och hans hejduker beslöt det) helt olagligt enligt internationell och jugoslavisk lag. Vad hände då. Inbördeskrig. Alla ville roffa åt sig så mycket mark som möjligt, oavsett vilka metoder alla sidor höll på med.

2011-09-09 @ 20:14:55
URL: http://jokerm.blogg.se/
Postat av: Freddan

2011-09-10 @ 14:27:34
Postat av: Freddan

Sant klantigt av mig .(sry alla bosnien muslimer)

Det enda bosniemuslimer (många av dom) kan skämmas över att dom helt blint älskar Alija och tror på fullt allvar att dom var så oskyldiga under kriget. Många bosniemuslimer vägrar öppna sina ögon som dom har haft stängda sedan 1992-1995.Där håller jag helt med dig. Det är ju inte ens fel att 2 träter.

2011-09-10 @ 14:34:41
Postat av: Safet Mujagic

Hej! Jag måste, hur illa till mods jag än kommer känna mig i efterhand, erkänna att jag ärligt talat SKÄMS för att vara muslim nu! Förstår helt enkelt inte hur mina bröder kan vara sådana svin?! Jag har alltid vetat att serber är ett fredligt folk som försökte försvara sitt land, men jag har aldrig vågat säga det pga. rädslan för att bli dödad av mina egna. Äntligen kom sanningen fram! Tack snälla SVT!

2011-09-10 @ 17:56:39
Postat av: Mehmedalija Skenderovic

Håller helt med ovanstående skribent!

2011-09-10 @ 17:58:36
Postat av: Marko

Är denna så kallade Safet en bosniemuslim på riktigt eller?

Lite svårt o tro när du uttalar dig på detta sätt.



Finns inget att skämmas över att vara en bosniemuslim, man ska inte heller behöva skämmas över att man är serb eller något annat.

Dom enda som skall skämmas är just dessa idioter som är nationalister och hatar andra "folk" där nere i Jugoslavien.



Vi är alla samma folk.

Tito lyckades iallafall med mig och 1 miljon till andra Jugoslaver ute i världen.

Vi tror på Bratstvo Jedinstvo, resten 25+ miljoner är serber, kroater osv, ni har inte fattat ett skit.

2011-09-10 @ 18:11:08
URL: http://jokerm.blogg.se/
Postat av: Danne

Hej

Sarajka razumijem te

Vi koj. Nej skriver på svenska....

Inte alla bosniska muslimer är troende muslimer

Inte alla håller blint på Alija.Tvärtom vi vet att visa i hans familj berikades på kriget och troligen han också

Men samme Alija visade mera tålamod och ville mera än serbiska ledare fred och lugn men ack varför när vi serber har så mycket vapen och är så många

Storserbien var drömmen

Vad det gäller historien ja det stämmer att många som idag är troende och inte troende muslimer för några hundra år sedan var kristna. Och? Vad kan vi göra åt det? Skulle jag ha bett min mor att först konvertera fr islam och sedan födda mig eller.

Att hela tiden dra historien för sitt försvar för det som gjordes,för många döda bosniaker

2011-09-10 @ 23:35:44
Postat av: Danne

Ups iphone är inte lämpad för det här.Och Freddan min vän...

Vad ska jag tex skämmas över?

Över att jag inte har blod på mina händer,

Över att jag inte hatar ngn och även i de svåraste stunder haft vänner serber o vänner kroater

Över att jag är utbildad,ostraffad,driver företag o anställer flera svenskar, betalar massor med skatter...

Freddan efter en dokumentär tror du dig skaffat dig en helhetsperspektiv på alla oss Bosnier o tror att vi borde skämmas.Din efterblivne stackare

Safete



2011-09-10 @ 23:46:02
Postat av: Danne

....Safete o Memedalija som låtsas vara bosniska muslimer

Ni är genomskådade

Hela världen vet vem som startade kriget o med sådana fakta o åtskilliga domar i bl.a. Haag påstå att det inte var Serberna som startade kriget är rena idiotin

Mars u picku materinu glupavu i jednostranu

2011-09-10 @ 23:50:26
Postat av: Freddan

Dröm Mer Danne!Skönt att vi får se en annan bild av vad som hände. Bra SVT!Jag har fått ett mkt bra helhetsperspektiv på er Muslimer från bosnien. Flytta hem då istället för att förpesta oss svenskar med dina företag ...herregud...

2011-09-11 @ 20:13:04
Postat av: !#Dado#!

Det ända folk från forna Yugoslavien ska skämas för just nu är att ni ger svenskarna mer anledning till o hata/ogilla oss !!! Räcker det inte med smutskastning från alla oss ska svenskarna göra de nu med !

Lägg ner för fan!!!!!



Att SVT har visat detta är politik bara för att få oss o bli hatade mer o vem vet vad mer, när ska ni lära er att allt som händer runt i världen är politik o vi är bara Schack pjäser i ett

"JÄVLA STORT SPEL" vi har ingen kontroll på nått! Media/Regeringen/VEM VET VEM MER ! visar vad dom vill för att manipulera folk!

2011-09-11 @ 23:44:25
Postat av: Sarajka

Joj joj koji komentari ... Slazem se s nekim a s nekim ne. Mogla bi svaki dan nesto da komentarisem al ovo nicemu ne vodi stvarno pa nema smisla vise. Svako ima svoje misljenje jednostavno ! A moram i dodati da toliko ima glupog naroda , vi koji ste napisali da se stidite to sto jeste , bio srbin ili muslim i tako dalje ne bitno , kako ima te obraza to da kazete ? Mislim ako ti licno nisi nesto uradio , zasto da se stidis ? Nije niko kriv za to sve sto se dogodilo ! Pozz

2011-09-12 @ 19:32:19
Postat av: elena.

Safet kan inte vara på riktigt eller? Herregud. Och Freddan roligt att du har fått "ett mkt bra helhetsperspektiv" på oss muslimer från Bosnien efter denna dokumetär, jag är glad för din skull. "Tack SVT". Håller dock med om det där med Alija, vårt folk har svårt för att inse vilken idiot det egentligen var och det är tragiskt att han fortfarade ses som en hjälte av många bosnier.



NIJE BITNO..uglavnom, jag saknar dina 'månadens bästa' listor !

2011-09-14 @ 15:29:36
URL: http://lenciki.blogg.se/
Postat av: Aisha

asså du är så pinsam så det inte är sant haha jag ville polisanmäla dig igen för att du inte låter mig vara ifred, men nu tycker jag bara synd om dig. Får jag fråga vad du gör om dagarna? Har du något jobb? Går du i skolan? Har du någon flickvän? Vad sysselsätter du dig med egentligen? Vi som gör vettiga saker om dagarna har inte tid för dig och dina "tyck synd om oss serber"-propaganda. Ja, jag tycker faktiskt synd om dig, inte för att du är serb, utan för att du inte har något liv utan surfar runt på bosnjakers bloggar och försöker övertyga dom om att bosnjaker är "the bad guys". Vi vet vad som hände och en fattig dokumentär gjord av några norrmän och några bosnjaker som sålt sanningen lär inte change the facts. Jag vet precis var all material kommer ifrån och dessa källor är svartlistade så, än en gång Marko, hur mkt du än försöker så kan du inte mörklägga sanningen. I Velikim Bogom se kunemo da nikad robovi biti necemo!

2011-09-23 @ 13:23:25
URL: http://akeys.blogg.se/
Postat av: Marko

Hörru din lilla turk (kallar du mig för serb så kallar jag dig för turk)

nu är du ute och cycklar som vanligt.



Jodå jag har ett jobb, jobbar inom filmbranschen, jobbar även med många jugoslaver (i filmbranschen), muslimer som kristna och alla dom är vettiga människor som inte går runt o hatar varandra och inte sprider lögner.

Och jag är förlovad så nemoj da seres mala.



Och nej, jag hänger inte bara på "era" bloggar utan även hos serber och kroater som sprider propaganda. Jag påstår inte att bosniemuslimerna är "The Bad Guys". Utan jag påstår att de är också skyldiga till kriget och det som hände. Inte bara serberna. Det jag påstår är fakta och inte serbisk eller kroatisk propganda.

Jag är för sanningen, vilket UPPENBARLIGEN DU INTE ÄR. Jag vill att sanningen ska komma fram.

Och nej, dokumentären var inte serbisk propaganda. Jag litar väldigt mycket på de politikerna som uttalar sig i dokumentären. Som just i detta fallet är muslimer. Många av oss vet (förutom du och många andra idioter oavsett religion) vet vad som hände där nere.

ALLA sidor är skyldiga till kriget.

Som sagt, Bosnien kunde ha sluppit kriget, men Alija och hand hejduker bröt sig loss ur Jugoslavien helt olagligt, enligt jugoslavisk lag och INTERNATIONELL LAG. Men det sket ju USA och Tyskland i. Dom ville krossa socialismen.

Och kom inte nu säg att Bosnien inte ville vara i ett "Stort-Serbien".

Tror du de kristna ville leva i ett land där ens ledare är en radikal islamist (som tillomed satt i fängelse på 80-talet för sina idiotiska åsikter, idéer, tankar, vilka var det som dömde honom till fängelset då? OBICNI MUSLIMANI i ne "srbe" iz bosne)

Du säger att denna dokumentär är svartlistad, ungefär som krigstribunalen är helt fucked up och att USA som land får göra vad fan dom vill och ingen säger något. Är det rätt för det? Nej exakt.



På tal om propaganda, 250 000 bosniska muslimer dog under kriget i Den Jugoslaviska Republiken Bosnien, eller hur? För det är ju det bosniemuslimerna och väst media har bombat världen med.

Men idag vet vi att siffran är mycket lägre, runt 100 000 människor miste livet. ALLA SIDOR, CIVILA OCH ARMÉ.

Så kom inte o tala om propaganda. Jag är för sanningen, och sanningen kommer fram för varje dag som går.



Bosniemuslimerna är inte syndabockar. Det som hände i Srebenica är ett fruktansvärt brott som bosnieserbiska armén stod för, det bosnieserberna gjorde med Sarajevo är också fucked up, det är inget JAG FÖRNEKAR, har aldrig gjort. Men även bosniemuslimerna har gjort fruktansvärda brott för att inte snacka om vad kroaterna gjorde. Säger Operacija Oluja dig något eller?



Sluta tro saker om mig som inte stämmer. Jag är JUGOSLAV och vill ha rättvisa åt alla. Men ni nationalister vill bara hata ert eget folk (ja vi är samma folk) bara för att han eller hon är kristen eller muslim.

Nu kommer du säga jag har många kristna (serb, kroat) vänner.

Ja absolut, det har jag också. Muslimska som kristna vänner. Men ingen av dessa människor förnekar något utan vet vad hände där nere och ljuger inte för omvärlden som du och många andra göra.



Ett bevis på att ni inte är för sanningen är ju att ni vägrar publicera kommentarer som folk skriver till er, kommenter med FAKTA.

Utan ni vill fortsätta sprida er propganda. Serb, kroat eller muslim, spelar ingen roll, ni nationalister fortsätter ljuga fast att ni blir motbevisade med FAKTA gång på gång.

Men men, ni nationlister är ju också religlösa, som tror på något som inte finns haha. Så ja, ni är ju inte så smarta direkt...

2011-09-23 @ 13:59:42
URL: http://jokerm.blogg.se/
Postat av: Aisha

haha naw tog du bort min kommentar? Vadå du är väl serb? Jag är inte turk, jag härstammar från illyrerna så jag är väl egentligen mer alban än vad jag är bosnjak. Min man däremot härstammar från turkarna. Och vad har du emot turkar? Schysst folk, vackert land, stor ekonomi och Erdogan man bara måste älska honom ;) dessutom bor min svåger i Turkiet och spelar för ett rikt fotbollslag, tjänar massvis med pengar. Och den turkiska serien 1001 noc har gjort stor succee i Serbien, du ska bara veta hur många serbiska kvinnor som dreglar efter Onur, men det är inget nytt direkt. ;) I vilket fall som helst hade jag inte tvekat en enda sekund på att flytta till Turkiet och assimilera mig, hade int ehaft något emot alls att kalla mig för turk, så om du vill kalla mig för turk så gör det gärna, I dont mind :) jag är stolt över mitt andra modersland, Türkiye Türkiye oooo!



Du har jag inte tid att läsa dina romaner, jag har ett liv till skillnad från dig. Idi dosadjuj nekom drugom.

2011-09-23 @ 14:30:28
URL: http://akeys.blogg.se/
Postat av: Anonym

Marko - du som inte är serb utan jugoslav. Vilket land kommer du ifrån?

2011-10-11 @ 23:53:48
Postat av: Marko

Jag tror du svarade på din egen fråga.

Jag kommer från Jugoslavien, bor i Sverige...

2011-10-11 @ 23:57:42
URL: http://jokerm.blogg.se/
Postat av: Anonym

Det existerar inget land i världen som heter Jugoslavien

2011-10-12 @ 21:10:19
Postat av: Marko

Det existerar inget land i världen som heter Kurdistan, har inte gjort det över 5000 år, men ändå så finns det kurder.

Tyst på dig nu...

2011-10-12 @ 21:18:02
URL: http://jokerm.blogg.se/
Postat av: L

Hehe good one there Marko .. u pravu si :-)

2011-10-21 @ 15:50:02
URL: http://zlatnidijamant
Postat av: Anonym

vem var det som startade kriget enligt dig? man har rätt och vara arg och försvara sig "när någon hoppar på en" om jag får uttrycka mig så.



jag är troende muslim och usrpungligen från srebrenica. och det är rent ut sagt KRÄNKANDE att någon säger att det här inte är ett folkmord, OAVSETT VEM SOM STÅR BAKOM DEN!



ja sam za da i generaler från den bosniska armen ska bli dömda I HAAG för alla folken, oavsett vartifrån man kommer, behöver få UPPRÄTTELSE!



men att gå o förneka och sprida hat som DU gör, det leder bara åt det negativa hållet! hur mkt du än tycker att folk är idioter.

2011-11-23 @ 15:10:44
Postat av: Marko

Vilka startade kriget?

ALLA sidor är skyldiga till kriget så alla startade det.

På vilket sätt sprider jag hat? Och vad är det jag förnekar? Jag är för sanningen och sprider fakta och inte lögner som ni gör om varandra.

Jag sprider hat mot nationalister och kärlek till mitt folk...

2011-11-23 @ 15:24:43
URL: http://jokerm.blogg.se/
Postat av: A

äntligen.



http://www.dn.se/Images/Letter_to_Swedish_State_TV_Srebrenica_A_Town_Betrayed.pdf

2011-11-29 @ 14:19:54
Postat av: Haha lägg ner serb

Denna "dokumentär" har fällts i den norska granskningsnämnden och kritiserats starkt utav haagtribunalen. Serberna misslyckas återigen med att sopa sitt brott under mattan.

2011-11-30 @ 12:38:48
Postat av: Marko

Dokumentären handlar inte om att serberna är oskyldiga och att bosniemuslimerna är skyldiga. Men jag vet att ni tror att det är just det dokumentären handlar om.



Dokumentären visar bara en liten "ny" bild på eran horunge till idol, Alija, vilken idiot han var. Men det visste vi Jugoslaver redan och ni kristna, muslimer och resten av ert jävla nationalistiska pack har ingen aning och fortsätter sprida hat mot "varandra"

Jebem vam mater ja...

2011-11-30 @ 12:56:48
URL: http://jokerm.blogg.se/
Postat av: Marko

Hörru du Alma, du kan inte ha mer fel än vad du har.

Först o främst så vet du inte ett jävla piss om mig privat.

Jag vet mer än dig, med det vet jag efter man har läst din kommentar som jag nu svarar på.

Du skriver: "Marko jag tycker du ska åka till Srebrenica och säga till de kvinnorna som är kvar där att deras egna armé dödade deras män/pappor/bröder/söner."



Först o främst så har jag aldrig någonsin sagt att det var bosniemuslimska armén (det är väl det du menar med deras egna armé, Alija Izetbegovic´s armé, du vet den mannen som stred ihop med SS Nazisterna under 2:a världskriget, och ville ha ett islamistiskt (jag Marko, är mot religion, kristen eller muslim, vilket skämt haha) bosnien som även fängslades på 80-talet av bosnie-muslimska domare för att han hade för islamistiska (religösa) idéer) som mördade de 8000 tusen oskyldiga människorna. Utan det var den bosnie-serbiska armén, inte SERBISKA utan BOSNIESERBISKA armén som mördade dom i Srebrenica.

Och för det andra så nämns det aldrig i dokumentären som du antyder och många andra människor antyder. Dom förnekar inte det som hände i Srebrenica.



Du skriver även:

"Jag är bosnisk muslim och har vänner som är serber och kroater. MEN jag kan med all ärlighet säga att jag inte litar på dem fullt ut. Skulle det bli krig igen så skulle de vända sig mot mig, det är naturligt. Dock är det en sak att vända sig mot någon och en annan att slakta människor."



Jag måste bara fråga...

Varför är det naturligt?

Naturligt, som du vill få det låta som. Sjukt tankesätt du har, du får gärna förklara. Låt mig höra din rasism nu Alma mala, ajde bona ispricaj mi...

2011-12-03 @ 03:53:07
URL: http://jokerm.blogg.se/
Postat av: Marko

Alma skrev:



Haha love it alltså. Lille Marko som är född i Sverige har kollat på youtube om allt som handlar om Jugoslavien. Marko jag tycker du ska åka till Srebrenica och säga till de kvinnorna som är kvar där att deras egna armé dödade deras män/pappor/bröder/söner. Jag undrar hur reaktionen skulle bli, sen finns det ju överlevande så du kan fråga dem om deras sida av historien.



Det värsta jag vet är små skitungar som går och skriker JUGOSLAVIJA JUGOSLAVIJA utan att ens veta vad Jugoslavija är för något. Som inte ens var en liten spermie när det fanns. OCH som definitivt inte fattat att det inte var en utopi. Hade allt varit perfekt så hade inte grannar vänt sig mot varandra.



Jag är bosnisk muslim och har vänner som är serber och kroater. MEN jag kan med all ärlighet säga att jag inte litar på dem fullt ut. Skulle det bli krig igen så skulle de vända sig mot mig, det är naturligt. Dock är det en sak att vända sig mot någon och en annan att slakta människor.



Läs boken Leila av Alexandra Cavelius och inse hur det var. Att se på Discovery Channel kommer bara göra dig mer blåst än du redan är.



Jag, Marko, säger haha...

2011-12-03 @ 03:56:36
URL: http://jokerm.blogg.se/
Postat av: Alma

Marko du är ett skämt. För att det funkar så, det är inget positivt men en sanning. Jag vill inte att alla ska vända sig mot varandra, men jag är beredd. För genom alla tider så håller lika människor ihop. Det är så enkelt, det är klart att om man vet att en massa människor vill mörda dig så vänder du dig mot de som inte vill mörda dig. 99,9% av tiden är det ditt eget folk.



Marko där nere kan du säga att du är jugoslav och de kanske accepterar ditt tankesätt. Dock kommer du alltid vara serb för du heter MARKO, du kan väl misstas för en kroat också.



Kriget började på riktigt i Kosovo och det var serber som startade det där. Idéer kan man inte skylla på, haha du låter som nazisterna som sa att judarna ville ta över världen.



Jag vet inget om dig privat, men jag vet att du är född i Sverige vilket betyder att såvida du inte var där nere under krigstiden så vet du inte ett skit om hur det var. Ens mamma som fick gå till jobbet under flyganfall eller ens pappa som satt i koncentrationsläger. Satt du hemma med ditt småsyskon och undrade om din mamma skulle komma hem, om din pappa levde? Hände det dig? Om inte så dra åt helvete Marko, både du och dina jävla idéer.



2011-12-03 @ 13:33:46
Postat av: Marko

Det är tragiskt att du tänker som du gör, att folk måste vända sig emot varandra för att dom tillhör olika religösa grupper. Det är inget måste och Jugoslavien var ett bevis på det att olika religösa grupper kunde samexistera, det var något som Tito var bra på med hans partisaner.



Jag är inte serb utan Jugoslav. Bara för att jag heter Marko så behöver jag inte vara serb. Finns ju hur många svenskar som helst som har "utländska" namn t.ex, inte gör det dom mindre svenskar för det.



Jag märker att du har mycket kvar att lära av alla konflikter där nere i Jugoslavien. Du kan väl först börja läsa på lite om vad kroaterna gjorde i Jugoslavien på 60-70-talet och resten av världen (t.ex. i sverige med deras terrorbrott mot sverige och jugoslavien) Du kan läsa på lite vad kosovo-albanerna höll på redan ett år efter Titos död. Allt detta innan Milosevic kom o spred sin serbiska propaganda. Kroaterna höll på med redan på 60-talet. Alla gjorde det, vände folket mot varandra. Alija, Tudman och Milosevic. Jag säger bara att serberna inte var först med det, men jag säger också sanningen om serberna och "serberna" i bosnien, Det var den bosnie-serbiska armén som var värst. Det vet jag, det vet vi alla. Det du och många andra inte vet och inte vill veta är att Alija och hans armé inte var så jävla oskyldiga som du vill tro det.



Läs på lite innan du yttrar dig Alma, du gör bara bort nu.

2011-12-03 @ 15:31:09
URL: http://jokerm.blogg.se/
Postat av: Alma

Haha du vet Marko serb som serb oavsett vart han bor. Du har dina åsikter och jag har mina. Skillnaden är att mina är realistiska medan dina är filosofiska.



Inlägget du gjorde om Mladic är så fake att inte ens en treåring skulle gå på det. Du skriver skit om honom och att han e en fitta, men sen i kommentarerna visar du din riktiga sida när du håller på och skriver att han e bosnienserb och inte serb. För fan jag är bosnier (juste bosnier som i muslim) och mina unga är födda i Sverige och är väl svenskbosnier? Saken är den att det inte är någon skillnad alls.



Om vi nu ska skilja på bosnierserber och serber så borde väl bosnierserber bara vara bosnier? eller har jag fel? Problemet är att det inte finns en röd tråd egentligen i denna bloggen utan ena sekunden skriver du snälla grejer om serber sen taskiga. Mest taskigt skriver du om bosniska muslimer.



T.o.m ryssarna vände sig mot sina genom alla tider allierade serber, säger väl allt?



Sen snackar du om den bosnisk-serbiska armén och att de inte har något med serberna att göra egentligen. Vem fan gav dem vapen om inte serberna? Armija BIH hade för fan i princip pilbågar hela kriget i jämförelse med alla cetniks! Väldigt effektivt.

2011-12-03 @ 18:36:18
Postat av: Marko

Haha ja vi säger så. Så min vän Josip (som är ett kroatisk namn) är han kroat för att han har ett kroatiskt namn? Han är en riktig Jugoslav, mer jugoslav än vad du, jag, dina föräldrar än tillomed Tito var/är. Killen har bosniskt, serbiskt, kroatiskt, ungersk, tjeckisk blod i sig. Men han kan ju inte vara jugoslav, bosnier eller serb (han är född i serbien, vojvodina) för att han har ett "kroatiskt" namn.



På vilket sätt håller jag med Mladic och hans åsikter? Se upp för vad du säger, finns något som heter förtal, och det är just det vad du håller på med Alma och det kan du bli fälld för, så pazi se mala moja.



Läs min blogg lite mer så kommer du inse att du har helt fel om mig.

Och för att svara på det du skrev om bosnie-serb, serb och bosnier så kan du läsa http://jokerm.blogg.se/2011/april/bosnier-bosnier-jugoslavien.html

Där har du klart och tydligt mina tankar om mina tankar där jag har stöd från "riktiga bosnier" (muslimer, som du anser det) Så återigen, pazi se dobro sta kazes.

Om jag hatar muslimer (som du påstar att jag gör) så mycket som jag gör, hur kommer det sig att hälften av min vänskapskrets är muslimer. Fan jag har mer riktiga troende muslimer som vänner än riktiga troende kristna.

Mitt ex som jag var ihop med över två år är ju bosnisk muslim. Vad gjorde jag med henne och hennes familj om jag hatar muslimer så mycket? Säg mig det Alma.



Du skriver: "T.o.m ryssarna vände sig mot sina genom alla tider allierade serber, säger väl allt?"



Varför skriver du det när jag i inlägget innan din kommentar skrev att serberna var värst under kriget. Du behöver inte upprepa dig gång på gång. Jag kan läsa vilket du uppenbarligen inte kan.



2011-12-03 @ 21:07:11
URL: http://jokerm.blogg.se/
Postat av: Alma

Marko du är rolig alltså. Ska du polisanmäla mig? Du måste veta en sak att har man en blogg om känsliga saker som detta så måste du acceptera att folk inte håller med och tolkar saker o ting på sitt vis. Precis som du tolkar vad jag säger på ditt eget vis. När fan skrev jag att du håller med Mladic, jag sa bara att du fick honom att framstå som bättre i kommentarerna än i själva inlägget. Jag sa inte att du höll med honom, inte vad jag vet och jag kan heller inte hitta det.



Om du kan hitta det i min kommentar så citera mig. Du går och hotar folk att du ska polisanmäla dem, men va fan skulle inte folk här kunna göra. Jag har inte läst hela din blogg men jag kan nog hitta ett o annat ställe där du har varit skyldig för hets mot folkgrupp.

2011-12-03 @ 21:30:01
Postat av: Marko

Du kallar mig för serb gång på gång (vilket är förtal när jag säger till dig gång på gång att jag är Jugoslav)



"Inlägget du gjorde om Mladic är så fake att inte ens en treåring skulle gå på det. Du skriver skit om honom och att han e en fitta, men sen i kommentarerna visar du din riktiga sida när du håller på och skriver att han e bosnienserb och inte serb."



Jag anser att du antyder mig som proserbisk och inte jugoslav med det citatet. Så skulle de flesta tolka det citatet från dig. Så återigen har jag rätt och du fel som vanligt.



O ja, du kan hitta det i min blogg, hets mot folkgrupp, eller kallas det för det när man skriver skit och hyser hat mot religösa? Jag vet inte, något kallas det för iallafall och det är absolut inte lagligt det heller så om du vill polisanmäla mig för att jag hatar religion så gör det haha.

Jag anser att religion är en stor bov till mycket skit i denna värld.

Men du kan absolut inte hitta något om där jag skriver att turkar är äckliga, judar har stor näsa, araber beter sig som djur, serber är zigenare osv.

Nej du Alma, något sånt finns inte i min blogg.

Jag är inte rasist, men jag hatar religion, det gör jag och det står jag för. Totalförbjud skiten.

2011-12-03 @ 21:43:06
URL: http://jokerm.blogg.se/
Postat av: Alma

Gubben nu har du skrivit det ;)



Religion är något bra, människor vill ha något o tro på speciellt när det blir tufft i livet. Det som är dåligt är att människor gör sjuka grejer i religioners namn. Religioner i sig brukar för det allra mesta vara fredliga, tar man ut en text ur sitt sammanhang dock och visar det för människor så kan de tolka det fel. Men du hatar religioner och jag hatar onda serber så är vi överrens?

2011-12-04 @ 00:16:49
Postat av: Marko

Inom religion så finns det mycket gott att hämta. Mycket fin etik o moral. Men det innehåller mycket hat och våld i vissa religösa skrifter. Sen att man tror på en högre makt, dvs Gud är bara sjukt när Bibeln och Koranen har blivit motbevisad gång på gång. Evolutionen, hur världen kom till osv. Jesus är både Gud och Gud´s son. Logiskt, nej.

Många regler och lagar som kristendomen och islam vill att man ska följa funkar inte heller i dagens samhälle där vi både har blivit intelligentare, smartare och samtidigt som vimissbrukar dess budskap genom krig o våld precis som man gjorde med kommunismen. Religion är helt värdelöst just för att det är bara en saga. Det finns ingen Gud, Allah, Jesus var inte hans son, Muhammed hittade bara på precis som Jesus och resten av det packet.



Sen att du skriver något som "jag hatar onda serber" så gör du det bara för att provocera när hela denna diskussion om onda människor överlag och inte just serber.



Jag hater folk som kallar sig för serber, bosnier, kroater osv. Vidriga landsförrädare som svek och fortfarande sviker sitt folk...Samo ima jedna zemlja, Juga moja Jugoslaviju...

2011-12-04 @ 01:21:04
URL: http://jokerm.blogg.se/
Postat av: Alma

Marko BILA je jedna drzava a sad nema toga vise. Vad fan ska jag kalla mig då? Jugoslav? Jag åker på semester till Jugoslavien. Jag åker till Bosnien för det är sant. Jag hatar onda serber för när jag tar ut ett födelsebevis där nere så står det att jag är född i Republika Srpska. Det står inget Bosna i Hercegovina någonstans hur sjukt är inte det. Står det så i USA? Att man är medborgare i delstaten New York eller står det US citizen?



När man väl delade upp Jugoslavien borde alla fått sin del men tyvärr blev vi i Bosnien mest knullade. Visa mig något som får Daytonavtalet att verka fair. Du kanske är annorlunda Marko men jag kan inte gå runt och le i republika srpska åt en gubbe med skägg. För vi är INTE samma människor. Du ser alla som jugoslaver eller hur? jag gör inte det inte sedan landet blev upplöst i alla fall.

2011-12-04 @ 17:06:40
Postat av: Marko

Det finns inget Kurdistan heller och det har det inte gjort på över 5000 år men ändå så finns det kurder. Precis så är det med oss jugoslaver. Vi har inget land längre, men vi har våran nationalitet kvar.

Ni som väljer att kalla er för bosnier, serber, kroater, montenegrier osv är bara förda bakom ljuset av all propaganda.

Vi är samma folk, vi pratar samma språk.



Och ja, det kan jag verkligen hålla med dig om att det är fel. Det borde stå att du är född i bosnien.

Men så är bosnien idag som jugoslavien var, dvs en federation. Nu är bosniska federationen mindre än vad den jugoslaviska var. Istället för sex huvudstäder (jugoslavien så är det två huvudstäder idag (bosnien) Precis som i USA, där varje stat har sin egen huvudstad osv.

Så Republika Srpska kan närsomhelst (helt lagligt) bli självständigt från Bosnien just för att Bosnien är en federation. Så länge dom har majoriteten bakom sig. Ungefär som när Serbien-Montenegro bröt sig ur varandra genom en folkomröstning.

Bosnien brött sig loss ur Jugoslavien olagligt, (enligt INTERNATIONELL och Jugoslaviska lag) eftersom dom inte hade majoriteten av folket bakom sig. Men dom hade USA, Tyskland bakom sig och då kan man göra vad man vill. Pa eto jos jedan razlog sbog rata tamo dole u Bosni.



Så du kan inte gå o le åt en gubbe med en skägg nere i Jugoslavien eftersom du ser hon som en cetnik med andra ord? Hm, jag trodde det var väldigt vanligt med skäggiga muslimer runt om i världen.

"Att låta skägget växa är waajib (obligatoriskt) för alla män som kan göra det." Eller är dom också cetniks eller?

Och jo, ni är exakt samma människor, det enda som skiljer er åt er är just religionen som har fått ett rätt så starkt fäste där nere i Jugoslavien. Innan kriget så var det inte många människor som brydde sig om religion där nere, muslimer åt griskött, muslimer drack och rökte, kristna gjorde samma sak men idag så har man blivit så jävla troende och efter snart 30 års propaganda från de olika religösa grupperna så hatar ni varandra nu. Kolla bara vad dom gjorde mot varandra i krigen.



Kul att du nämner Daytonaavtalet, fanns ju många avtal innan just Daytona, som Alija inte ville skriva på. I slutändan så blev det värre för allihopa där nere. Politikerna där nere under krigsåren var vidriga och fortfarande idag finns det politiker där nere som vänder sitt eget folk mot varandra.

2011-12-04 @ 17:29:48
URL: http://jokerm.blogg.se/
Postat av: Alma

Bosnien tog mest stryk, hur mycket stryk fick slovenien, makedonien? Bosnien fick mest stryk för att det var mest etniskt blandat och sen ville man få bort alla muslimerna med våld.



De enda muslimerna med skägg därnere är mujahideen och de vill jag inte le mot heller.



Du snackar så jävla mycket bs om izetbegovic förresten, alija ville va kvar i jugoslavien så länge både serbien och kroatien är med. Dock inte om bara en är kvar för då skulle det bli ett storserbien eller storkroatien. Gligorov den fittan o Alija bad andra länder att inte erkänna slovenien och kroatien för det skulle utbryta ett enormt krig då.



Haha snubben blev fan kidnappad av JNA (riktiga serber inte bosnierserbet). Hur fan skulle det se ut om Barack Obama gick på ett fredsmöte för att sedan bli kidnappad av kanadensare när han kommer hem?



Bosnien kan inte splittras som någon annan federation. Det är det enda bra med daytonavtalet. Så där har du fel kamrat



Har du sett the death of yugoslavia? Du borde se det innan du fortsätter hacka ner på alla inblandade parter.



Men jag orkar fan inte lägga ner mer energi på detta. Det är som att prata med en vägg ändå.

2011-12-05 @ 16:12:39
Postat av: Marko

Alma, allt du skriver stämmer mycket väl men du hoppar också över många andra viktiga faktorer vilket precis som du har fått lära dig via media.



Ta reda på vem just den Alija var, vad han hade för idéer om Bosnien som land osv. Och kom ihåg att Bosnien innan kriget och efter kriget fortfarande har kristen majoritet. Ta reda lite om Alijas radikala idéer som han satt i fängelse för (dömd av bosniska muslimer) om Bosnien så kan du förstå rädslan hos den kristna sidan. Och det var exakt så man gjorde hos den bosniemuslimska sidan av partierna så muslimerna blev rädda. Politikerna hetsade upp dom olika "grupperna"



Men ta reda på allt som hände innan kriget och när alla olagligheter pågick mot staten.



Som sagt, Bosnien bröt sig loss olagligt, och det med Alijas initiativ. Ett av de viktigaste starten till kriget...

2011-12-05 @ 16:27:27
URL: http://jokerm.blogg.se/
Postat av: Alma

Kriget började innan Bosnien bröt sig ur om jag minns rätt. Sen är det ju inte så konstigt varför skulle Bosnien va kvar när kroatien och slovenien drog sig ur? För att bli en del av storserbien...

2011-12-05 @ 18:37:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback