Världens Händelser!

SVT har en underbar dokumentär serie som heter Världens Händelser.
Det enda negativa jag kan egentligen säga om det är längden på dokumentärerna.
Men ikväll var det om massakern i Srebrenica och kriget i Jugoslavien men "huvudsakligen" om Srebrenica.
30 minuter är alldeles för kort tid för såna här program.

Man märker hur jävla vinklat det är ibland under detta program om Srebrenica. Mycket om vad "serberna" gjorde (återigen får serber och Serbien en känga när det skall vara bosnieserber eller bosniska ortodoxa) under kriget och inget nämns vad kroaterna, bosniekroaterna och vad bosniemuslimerna gjorde. Om dom är det synd om och serberna är djävulens påfynd enligt väst och media.
Det är ett faktum att den bosnieserbiska armén var vidriga och värst under kriget i Den Jugoslaviska Republiken Bosnien. Men det är också ett faktum att även kroaternas, bosniekroaternas, och bosniemuslimernas armér var vidriga på alla sätt och långt ifrån "änglar" som media vill framställa dom.
"Kroaterna slogs för sitt land och bosnierna för sitt." Så låter det i media och det är det man lär sig överallt.

För en svensk som inte är så insatt i Jugoslavien konflikten kan omöjligt veta vad som är sant och inte är sant.
1989 höll Slobodan Milosević sitt ökända tal i Den Jugoslaviska Republiken Serbiens provins Kosovo. Ett typiskt serbiskt nationlistiskt tal och "nyheterna om Slobodans tal spreds över hela Jugoslavien, vilket var början på det som skulle komma att hända" säger dom i dokumentären.
Det dom inte nämner i dokumentären är om hur kroaterna och deras nationlism, jävlades  på 60-70-talet med jugoslaviska regeringen, t.ex. med terrordåd på 70-talet.
Det dom inte nämner hur kosovoalbanerna började jävlas med Jugoslavien 1981 och ställde till ännu mer oroligheter i Jugoslavien.
Det dom inte nämner är om Franjo Tuđman, precis som Slobodan, spred nationalistiskt (i detta fall kroatisk) propganda i hela Jugoslavien. Eller hur Tuđman en gång hade sagt att han var glad att hans fru inte var serb eller judinna. Behöver bara säga Ustaša så kan ni läsa lite själva.
Så om alla andra kan jävlas med Jugoslavien så kunde väl serberna också tänkte väl Slobodan. Dessa exempel som jag har dragit är bara en bråkdel av helvetet som hände där nere.

Så nej, serberna var inte ensamma att vara vidriga idioter.
Men hur ska en svensk veta det?
Vi bombarderas med såna här saker som denna dokumentär t.ex. och får en uppfattning som är hel fel.
Tänk om det är så om andra länder och statsmänniskor runtomivärlden som vi har lärt oss att dom är onda men egentligen inte är det.
Men eftersom USA säger så (som förövrigt utbildade al-Qaidia, (som dom krigar mot nu) fixade så att Pinochet och Saddam Hussein till makten, hittade på att Vietnam attackerade dom först så att dom kunde börja kriga "lagligt" mot Vietnam osv) så måste man göra som dom säger.
Så tro inte på allt du läser. Bara mina ord.

Anledningen till att jag skrev "ikväll var det om massakern i Srebrenica och kriget i Jugoslavien men "huvudsakligen" om Srebrenica." och hudvudsakligen inom citationstecken är just för att dokumentären handlade mer om vad bosnieserberna gjorde under kriget och inte om massakern. Så enkelt är det. Håll käften om vad dom andra sidorna gjorde och prata bara om serbernas illdåd.
Lite mer serbhat från media kan ju inte skada, alltid lika kul, eller vad säger ni?

Det är inte så enkelt som alla vill tro idag.
"Kriget började pågrund av serberna". Nej det gjorde det inte.
Det är mer invecklat än så, mycket mer.
I Jugoslavien så bär alla skulden för kriget.
I världen så bär många skulden, USA, Tyskland, England osv.
Vi jugoslaver kan bara sörja.
Vi svek oss själva...



Kommentarer
Postat av: Anonym

Serberna grävde hundratals massgravar, hur många massgravar har muslimerna skapat?



Serberna brände ner ca 1100 moskeer och katolska kyrkor. Hur många kyrkor brände muslimerna?



Det är ganska självklart villka som var bovarna i kriget.

2011-04-29 @ 02:10:28
Postat av: Marko

Men din dumma jävel.

Läs mitt inlägg igen så kanske du förstår lite bättre.

Tror du på allvar att muslimerna inte gjorde ett skit?

Eller tror du att kroaterna var så snälla eller. Hört talas om Operation Storm eller?

Postat av: Anonym

Du svarar inte på mina frågor. Jag frågar igen:



Serberna grävde hundratals massgravar, hur många massgravar har muslimerna skapat?



Serberna brände ner ca 1100 moskeer och katolska kyrkor. Hur många kyrkor brände muslimerna?



Svaret på båda frågorna är 0. Du kan få fler frågor. Som sagt, serberna var bovarna i dramat och det kan ingen förneka. Att du inte vill att dokumentärer om ditt folks olika folkmord inte ska visas förstår jag. Sanningen svider.



Men du får gärna berätta om olika folkmord muslimerna utförde...



Du är ganska okunnig Marko, är du ens över 15?

2011-04-29 @ 20:47:17
Postat av: Marko

Om jag ska vara ärlig så vet ingen hur många massgravar muslimer står för.

Men att du påstår att muslimerna inte brände en enda kyrka bevisar ju hur korkad du är.

Läs på lite vad Naser Orić gjorde runtom i Srebrenica innan Mladić och hans galningar kom dit.



Det är bara youtuba lite så kommer det filmbevis på vad muslimerna gjorde.

Attackerade oskyldig obeväpnade JNA soldater innan kriget kom till Bosnien. Läs på lite om Alijas syn på Bosnien och dess befolkning.



Du kallar mig för okunnig haha. Jag vet ju sanningen och jag kan läsa, vilket du uppenbarligen inte kan.

Läs vad jag har skrivit om serberna under kriget. Skriver klart o tydligt om att dom var värst. Men det betyder inte att dom andra sidorna var oskyldiga.

Och ska du kommentera så skriv istället vem du är istället för att vara anonym. Eller är du lika feg som alla andra landsförrädare?

2011-04-29 @ 20:59:56
URL: http://jokerm.blogg.se/
Postat av: Anonym

Alla vet hur många massgravar bosnienmuslimer står för: 0. Noll, zero, null, nula, förstår du nu? Armija BiH har inte grävt en enda massgrav.



Muslimerna brände inte kyrkor, nej. I Sarajevo står varenda kyrka kvar. Hur många moskeer och katolska kyrkor fanns det kvar i RS 1995? Iaf. 1100 mindre än år 1992.



Sedan tkr jag att du får lägga ner din serbiska propaganda. Läser du på om Naser Oric (som förövrigt är ett kriminellt svin, där har du rätt) härjningar runt om i Srebrenica kmr du se att det inte rör sig något annat än vanliga strider. Serbisk media brukar skriva att han atackerade serbiska byar på den serbiska julen. RS egna källa säger dock att de som dog alla var soldater i VRS, bland annat var de flesta bokförda i västra Bosnien. De var knappast i Srebrenica för att turista om man säger så.



Den där filmen på youtube som du kallar för en atack på oskyldiga JNA soldater (Dobrovoljackaincidenten) har förövrigt ingenting med den atacken (Dobrovoljackaincidenten) att göra. Serbisk media tar en film från en helt annan händelse och kallar det för atacken.



Här knäcks det propagandaknepet av en bosnienSERB:

http://www.youtube.com/watch?v=lsrFO8bY908



Ljuger han också? Sen undrar jag hur tungt beväpnade soldater som försöker erövra viktiga byggnader kan kallas för oskyldiga...



Filmen som du snackar om utspelar sig på en helt annan dag, på en helt annan gata. Tex. ser man spårvagnar och de har aldrig gått på Dobrovoljackagatan. Striderna du ser på dessa utspelades när VRS försökte säkra regeringsbyggnaden. Filmerna har alltså nada att göra med brotten du talar om.



Och ja, du är okunnig om du snackar om skit du inte vet. Jag frågar dig hur många massgravar bosniens arme grävt, du svarar att du inte vet. Varför kan du inte bara säga 0 som det är?



Att brott skett på alla sidor är självklart. Skillnade är dock att brotten utförda från bosniernas sida (jag säger bosnier då knappast bara var muslimer i ARBIH, se Jovan Divjak tex) utfördes av idioter på individnivå. Alltså psykiskt störda individer, medans det på serbernas sida utfördes brott från toppen. Hela serbernas krig gick ut på att utföra folkmord och skapa etniskt rena områden. Du måste skilja på när ngn enskild soldat skjuter civila och när hela armen är byggd på grunder som folkmord. Det räcker med att ta en titt på ledningen för att se vad det rörde sig om, Karadzic, Mladic, Plavsic, Seselj, Milosevic...



Milan Babic erkände ju allting, till skillnad från de andra krigsförbrytarna kunde han inte leva med sig själv efter det och han hängde sig 2006



Hur kan jag förövrigt vara landsförrädare?

2011-04-30 @ 18:48:35
Postat av: Marko

Går inte att diskutera med dig när du inte vet ett jävla piss och hittar på saker.



http://www.youtube.com/watch?v=Wx-REROXvtg



Eller som din Gud Alija skrev i en av hans böcker (Islamic Declaration) innan kriget:

""There can be neither peace nor coexistence between the Islamic religion and non-Islamic social institutions" (sid 23)"



2011-05-01 @ 14:36:16
URL: http://jokerm.blogg.se/
Postat av: Aida

Det är på grund av människor som dig som kriget började. Det är på grund av människor som dig som vägrar släppa det förflutna och som vägrar inse fakta som oskyldiga människor dör och det är på grund av nationalistisa svin som dig som vi så kallade "jugoslaver" aldrig någonsin kommer kunna gå hand i hand. Så enkelt är det. Det räcker med att läsa två meningar ur din meningslösa blogg för att bli påmind om varför man har så mycket hat när det kommer till kriget, och det är på grund av människor som Dig som man aldrig, hur mycket man än försöker glömma eller förlåta, inser att man ALDRIG kommer varken eller. Ett råd till dig är dock; det har snart gått 16 år sedan kriget. Släpp det. Get over it. Hänt har hänt, använd din tid till något meningsfullt istället för att försöka vinkla kriget utifrån Serberna, bosnieserbernas, cetniks eller hur du nu vill tilltala er, håll. Du kommer ingenstas och du vinner ingenting på det. Ni kommer inte ha dödat mindre människor för det. PEACE.

2011-05-02 @ 00:37:57
Postat av: Marko

Du måste ju vara helt jävla skev i huvudet.

Lärde du dig inte att läsa i skolan eller? Har jag någonsin skrivit nationalistiskt om Serbien? Ne det har jag inte. Det vore också jävligt skumt om jag hade gjort det eftersom jag inte är serb. Har bosniska rötter precis som du Aida.

Skillnaden mellan dig o mig är att jag är en Jugoslav och att du är en landsförrädare som går runt o kallar sig för Bosnier och stödjer Alija och hans hejduker.

Jag däremot tar avstånd från alla dom där galningar och ett litet tips till dig.

Ska du kommentera något så se till att du har alla fakta i ordning, nu häver du ur dig en massa skit om mig som inte alls stämmer.

Det kallas för förtal och ge fan i det Aida. Medans du drömmer om Alija, Allah så pissar jag på dina drömmar, tro och resten av dom nationalistiska galnigar (Milošević, Tuđman t.ex.) som förstörde ett land som var bäst i hela världen.

Kroatien, fyllt med fascister

Serbien, böghatande idioter

Bosnien, ett jävla skämt till land.

Tacka vet ja SFRJ

2011-05-02 @ 12:42:30
URL: http://jokerm.blogg.se/
Postat av: Anonym

Aida hade du läst lite mer på markos blogg så hade du förstått att han är den som minst "vägrar släppa detförflutna".. han skriver om jugoslavien och hur det var, är och borde vara. hahahaha, du är ett skämt aida.

2011-05-02 @ 17:46:41
Postat av: Anonym

Slika govori vise od hiljadu rijeci.Nije potrebno da se ista kaze jer je kamera bila na licu mjesta i zar treba veci dokaz...

2011-05-02 @ 18:23:26
Postat av: Marko

Aida kan uppenbarligen inte läsa. Eller så är hon bara så jävla förbannad för att hon vet att jag har rätt och att hon inte kan acceptera det. Sanningen svider...



U cemo ti pricas? Kakav dokaz?

2011-05-02 @ 18:53:18
URL: http://jokerm.blogg.se/
Postat av: Arijana

Marko helt seriöst. Jag såg dokumentären igår och tänkte faktiskt på dig. Måste du komplicera allting sådant? Det är väldigt enkelt. Det finns som denna sista person säger bildbevis, på att hela världen lät serberna genomföra en massaker på bosnien muslimer. Kan man bli mer utsatt som folkslag? Det är precis som i andra världskriget. Krig är en sak, att slåss om sin självständighet och föra strider. Men att skjuta småpojkar i bakhuvudet och skratta åt det, uttala sig om att hämnas på turkarna i Bosnien? Snacka om att haka upp sig.

2011-05-03 @ 01:20:36
URL: http://shittypositive.blogg.se/
Postat av: Marko

Läste precis din kommentar.

Här har du svaret pa ti onda cuti.



http://www.youtube.com/watch?v=Wx-REROXvtg

och denna

http://www.youtube.com/watch?v=jiCPxYVvjiI&feature=related



Suti bona sada kad neznas ucemo pricas...

2011-05-03 @ 01:27:50
URL: http://jokerm.blogg.se/
Postat av: Cutileiro

Det finns bildbevis på mycket, men det är vissa bilder som aldrig visas i tv - exemepelvis hur de bosnienmuslimska kämparna "för ett multietniskt Bosnien" skär av huvuden av serber, eller hur den bosnienmuslimske generalen Atif Dudakovic inför kameror beordrar att allting serbiskt bränns ner ( http://balkanpuls.se/postphpactioneditpost975/ ), eller hur den bosnienmuslimske generalen Atif Dudakovic håller tal till sina soldater om kampen till "islams seger". Tänk vilka nationalister serber måste ha varit när de vägrade att på i strid mot inhemsk (Jugoslaviens och delrepubliken Bosnien-Hercegovinas konstitutioner) och grundläggande folkrätt (som förbjuder ensidiga utbrytningar) separeras från Jugoslavien och underkastas makten i en stat där presidenten har som devis följande:



”Det kan inte råda någon fred eller samexistens mellan den islamiska tron och icke-islamiska samhälleliga och politiska institutioner.”



Under valkapanjen i den jugoslaviska delrepubliken Bosnien-Hercegovina i oktober 1990 publicerade den Sarajevobaserade tidnigen Oslobodjenje en intervju med Alija Izetbegovic med rubrik "Medborgarrepublik eller inbördeskrig". Izetbegovic, i tongivande västliga kretsad hyllad som förkämpe för ett multietniskt Bosnien, dolde då inte vilket slags "medborgarrepublik" han förespråkade.



Oslobodjenje: Skulle ni se det som ett framsteg, i detta sekel och mitt i Europa, om man skapade ett samhälle baserat på religion, i det här fallet islam?



Izetbegovic: Ja. Jag skulle göra det! Givetvis under förutsättning att det samhället verkligen är muslimskt. Islam är förvisso ingen ideologi, utan övertygelse och därför skulle ett system i vilket människor skulle acceptera islam som övertygelse, som tro, i ett sådant samhälle skulle inrättande av islamiska normer och standarder för mig utögra ett framsteg.



Uppgifter som dessa stackars varelser som bombats med propaganda om "1100" brända moskéer går inte att diskutera på ett sakligt sätt, för "alla på tv säger ju samma sak".



Marko, du måste vara medveten om att det inte bara är serberna som är offer för det här propagandakriget. Visst har serberna trakasserats in och ut i media och det finns tydliga tecken på att man kommer att fortsätta med samma sak. Ett annat stort offer för propagandan, som onekligen också lidit mycket under själva kriget, är just (de flesta) bosninmuslimer. Samtidigt som väst hjälpt till att de ska få en radikal islamist som ledare - Alija Izetbegovic (vi ska komma ihåg att det var Fikret Abdic som urpsrungligen fick flest bosnienmuslimska röster i valet till BiH:s presidentråd) - och att de sedan lockat in denne ledare i ett onödigt krig (muslimerna fick bättre villkor enligt Cutieliro-planen som Izetbegovic, efter samtal med amerikanske ambassdören Zimmerman förkastade efter att först ha undertecknat avtalet) lät dem förblöda och har sedan dess utgett sig för att vara deras vänner. Här i Sverige omhuldas de särskilt och används som bricka i det integrationspolitiska spelet. Pga. allt detta inbillar de sig att de är enda offer i kriget, och att nästan ingen i historien lidit så mycket som de. Hur kan man låta bli att tycka synd om alla de som svalt den propagandaflugan?



Ämnet Bin Ladin är hett (vilket för övrigt är ett skämt, men vi hoppar över detta nu) men ingen i svenska medier vågar nämna att "världens största terrorist" (khm, jag tror nog att det finns större terrorister, men vi hoppar över även detta) hade Bosnien-Hercegovinas pass som han fått från Izetbegovic, som ju kämpade för - just det - ett multietniskt Bosnien:



http://www.youtube.com/watch?v=DJrNeZgnj7Y&feature=related



Och en sak till, Marko:



Med tanke på hur kompakt censuren i samtliga svenska medier när det gäller kriget i f.d. Jugoslavien är så bör du kanske fundera på att filtrera åtminstone en del av de grova nonsens och lögner som vidarebefordrats av en del kommentatorer här. Om du nu inte tycker om att skratta ut deras okunskap.

2011-05-03 @ 10:17:19
URL: http://balkanpuls.se/
Postat av: Falken

Jag tänkte också på ungefär samma saker som du Marko när jag såg "dokumentären". Det är inte den första och inte den sista som har finansierats med MINA pengar för att sprida lögner, förolämpa (min) intelligens och skapa osämja bland folkslag som har lidit mer är tillräckligt. Jag blir arg, bedrövad, frustrerad och ledsen av sådant, men jag får också lust att kämpa mot lögner och dumheter. Världen kan bli bättre plats, Sverige kan bli bättre plats om vi som är tysta och kan någonting ställer oss upp och säger att vi ser dumheten, ruttenheten och lögnen.



Men vi måste förstå att den här propagandabilden av kriget i forna Jugoslavien i allmänhet och Bosnien-Hercegovina i synnerhet tjänar en massa syften och intressen. För det första att man ska visa hur det kan gå för dem som inte lyder Big Brother, för det andra att skapa ännu mer osämja bland folken för att kunna ta upp konflikten när Big Brother behöver den igen, för det tredje för att vända muslimernas blickar från händelserna i Libyen, Irak, Afghanistan, Palestina... mot ett område där Big Brother är muslimernas "vän" (som någon tidigare sa, "vän" som lockade in dem in i krig och lidande), sen kan en och annan feminist få sitt när man ska kämpa mot våldtäkter genom att berätta helt bevislöst om ”systematiska” våldtäkterna i Bosnien-Hercegovina, ultrahögern får också sparka på serber "för att de är kommunister", ultravänstern kan å sin sida "kämpa mot fascismen" som nu representeras av serberna enligt rådande bilden, nazisten få chansen att skjuta på serber då de är lägre stående och barbariska. En hel del av "journalister" och "intellektuella" har byggt upp sina karriärer och även en del av sitt ekonomiska kapital genom att ha över en natt blivit balkanexperter och balkankännare av grandiosa mått. Alla ska med och sparka på den liggande. Därför kommer dumheterna att fortsätta, tills vi som vet något börjar kämpa emot deras förolämpning mot (vår) intelligens. Strunt samma i att det handlar om serber egentligen, frågan är betydligt större.



Sen måste jag meddela Marko att även du har gått på propaganda bilden. Jag tror inte att du eller någon annan människa helt är medveten om hur osann och stark propagandan har varit. Även vi som är medvetna om propagandan har svalt en hel del av den. Hos dig är nog värsta exemplet att du nämner: "1989 höll Slobodan Milosević sitt ökända tal i Den Jugoslaviska Republiken Serbiens provins Kosovo."



Har du någonsin läst talet? Lyssnat på det? Tittat på det?



Vad sägs om den här delen av det "nationalistiska" talet som jag hittade i svensk översättning: ”Aldrig i historien har serber levt ensamma i Serbien. Idag mer än någonsin tidigare bor medborgare av andra nationaliteter och etniska grupper här. Detta är inte något handikapp för Serbien. Jag är uppriktigt övertygad om att det är en fördel. Nationell struktur förändras i denna riktning i alla länder i nutidens värld, särskilt i utvecklade länder. Allt mer framgångsrikt lever medborgare av skilda nationaliteter, olika tro och ras tillsammans. Socialismen i synnerhet, som är ett progressivt och rättvist demokratiskt samhälle, bör inte tillåta att människor delas upp av nationell eller religiösa identitet”



Tror du det är bara ett ickerepresentativt utdrag och att resten var annorlunda? Läs hela talet då! http://emperors-clothes.com/milo/milosaid.html#2



I mina öron låter talet lika nationalistiskt som ett tal från Mona Sahlin eller Lars Ohly. Svart är vitt, vitt är svart, frihet är slaveri, slaveri är frihet, krig är fred, fred är krig… Det är den omfattningen på dumheten, ruttenheten och lögnen vi pratar om.



Den andra propagandabilden som du har svalt ser man i följande mening: "Det är ett faktum att den bosnieserbiska [sic!] armén var vidriga och värst under kriget". Vad bygger du detta på? Du vet väl att till och med den bosnienmuslimska "Research and Documentation Center in Sarajevo" har kommit fram att antalet döda serber i kriget motsvarar i grova drag deras andel i befolkningen (kring 30 % av befolkningen och kring 30 % av alla döda i kriget är serber). Hur kommer det sig om de nu var ”hemskast”? Speciellt när man vet att serberna i början av kriget hade övertag i militärmateriel. Borde det inte vara så att andelen dödade serber skulle vara mycket mindre i antalet döda om de nu var ”hemskast”?

Sen tycker jag att du ska undvika att använda benämningen bosniska ortodoxer. Även om de flesta serber i Bosnien kommer från en ortodox-kristen kulturbakgrund är detta för många inte det som är huvuddelen i deras identitet. Sen ska vi kanske inte prata i religiösa termer om agnostiker och ateister. Vad blir sen serb från Bosnien eller Hercegovina om han blir Jehovas vittne? För att inte tala om att det fanns (i stora tal) och fortfarande finns (fåtal) serber i Bosnien och i Hercegovina som hade annan religiös tillhörighet. Jag förstår vad du ville ha sagt, att striden i Bosnien-Hercegovina i huvudsakligen utkämpades av serber från Bosnien-Hercegovina och inte från Serbien som så många propagandister vill få det till men du använder dig av samma uttryck som de som försöker förneka att det finns serber utanför Serbien. Det är farliga saker de gör, först bestämde de att det inte finns serber som inte är ortodoxt kristna. Sen försöker de bestämma att det inte finns serber utanför Serbien. Samtidigt som man försöker göra Serbien så litet som möjligt. Förstår du vad det handlar om? Imorgon det kanske finns serber bara i någon liten by i det som tillåts kalla sig för Serbien och man kanske skapar konflikt/krig mellan dessa ”restserber” och de andra som slutade vara serber när man styckade upp Serbien. Skulle inte vara första gången att det händer serberna eller människorna för den delen.

2011-05-03 @ 12:20:29
Postat av: Arijana

Ni tar ju upp helt oväsentliga saker nu? Vad har detta att göra med dokumentärens tema ens överhuvudtaget? Man kan inte göra att program på en halvtimme och visa alla sidor, idag handlade det om Bosnien och många andra gånger framställs vi som onda. Däremot så försöker världens propagera dåligt om serber just för att det är till stor del deras egna fall (FNs brist i att skydda den muslimska befolkningen). Med andra ord har västvärlden dåligt samvete och försöker göra det hela lite bättre. Särskilt eftersom världen vet att det var den största massakern efter andra världskriget. PUNKT!



Och Marko, allvarligt, youtube och USA som källa gällande ett muslimskt land? Hur troligt låter det när de påstår att moskeér byggdes av "saudiarabiska pengar" och att de kanske egentligen inte har med terrorism att göra men i princip eftersom det står på arabiska så kopplas det så ändå? WTF?! Klart USA utmålar det så, surprise surprise.. kollade du på tv något igår eller? De är helt besatta av terrorism.

2011-05-03 @ 14:03:18
URL: http://shittypositive.blogg.se/
Postat av: Anonym

Serber och propaganda. Goebbels hade vänt sig i graven...



http://www.youtube.com/watch?v=AOwcoxhOfAk

http://www.youtube.com/watch?v=ZCvxLjMjp6g



Och en rolig från år 2009:

http://www.youtube.com/watch?v=Xh3LKD-SEsE



Och en Sarajevoserb knäcker serbisk propaganda år 2011, notera hur de andra serbiska politikerna håller tyst:

http://www.youtube.com/watch?v=lsrFO8bY908

2011-05-03 @ 14:51:31
Postat av: Marko

Cutileiro:

Anledningen att jag inte tar bort vissa folks inlägg är för att jag inte är som dom.

När man kommenterar något negativt i deras bloggar om Islam, Kristendom, Bosnien, Serbien osv så tar dom bort dom inläggen direkt för att dom inte tål sanningen eller att folk tycker annorlunda.



Vad jag vet, eftersom media tystar ner mer eller mindre allt vad dom andra sidorna gjorde så vet man ju inte så mycket om vilka och hur många brott kroaterna eller muslimerna står för.

Dock så älskar jag propgandasiffran att över 250000 människor dog (och då tänker dom flesta bara bosnie-muslimer) Ne den riktiga siffran överstiger inte över 100 000 människor och då är alla olika grupper inräknade, inkl armé.

Arijana, du har fel som vanligt.

Först o främst så skulle detta vara en dokumentär om Massakern i Srebenica, vilket det inte var. Utan en dokumentär om serbernas illdåd och massakern i srebenica nämndes och visades knappt fem minuter.



Sen att du påstår att muslimska länder inte har finansierat en del av Bosniens uppbyggnad bevisar ju hur opåläst du är. Inge fel med att andra länder hälper varandra, men att neka är fel.



Sen för det tredje, det är lite svårt att ta dig på allvar när du under hela ditt liv har fått lära dig att hata serber.

Vi såg ju själva hur glada dina föräldrar blev när din syster blev och var ihop med mig.

Jag är en farlig serb precis som alla andra blodtörstiga serber.

Eller att din far kallade mig för hennes "kollega" (skolkamrat, jobbkompis) när hon fyllde år till någon i telefonen. Säga namnet Marko är alldeles för farligt för det finns väl inga muslimer med det namnet.

Eller att din far sa till mig en gång "ni serber vill ju bara kriga"

Jag är en farlig serb precis som alla andra blodtörstiga serber.



Och för att avsluta till dig. Här har du ett citat från en av dom största idioterna i Jugoslaviens historia. Dvs Alija och hans syn på Bosnien innan kriget började, långt innan kriget började : There can be neither peace nor coexistence between the Islamic religion and non-Islamic social institutions" Taget från sidan 23 i hans bok "Islamic Declaration"



Och du som kommenterade sist. Det du visar är aboslut ingenting nytt.

Jag om någon vet vad serberna har gjort sig skyldiga till till. Men du ska inte heller tro på allt du läser och hör.

För du är väl en av många som letar efter dom 150000 människor till dom "dog" under kriget

2011-05-03 @ 16:32:10
URL: http://jokerm.blogg.se/
Postat av: Bosnienserb

Inlägget gjord Arijana och personen som gör inlägget efter Arijana är gjord av hjärntvättade människor, som endast kan ha Gobbles som idol och evig Gud! Samma människor som påstår att folkmord skedde i Srebrenica.



I Srebrenica skedde inget folkmord. Srebrenica fungerade som militärbas åt bosnienmuslimerna eftersom FN aldig avmilitariserade Srebrenica. Bosnienmuslimerna dödade i de serbiska byarna runtomkring med skydd av FN. Det får aldrig nämnas i mainstream media!



Här följer ett citat om detta av Major-General Lewis Wharton MacKenzie:



"It didn't take long for the Bosnian Muslims to realize that the UN was in no position to live up to its promise to "protect" Srebrenica. With some help from outsiders, they began to infiltrate thousands of fighters and weapons into the safe haven. As the Bosnian Muslim fighters became better equipped and trained, they started to venture outside Srebrenica, burning Serb villages and killing their occupants before quickly withdrawing to the security provided by the UN's safe haven. These attacks reached a crescendo in 1994 and carried on into early 1995 after the Canadian infantry company that had been there for a year was replaced by a larger Dutch contingent."

2011-05-03 @ 16:36:17
Postat av: Bosnienserb

Arijana, jag undrar när ska bosnienmuslimerna göra upp med sitt nazistiska förflutna?

2011-05-03 @ 16:40:12
Postat av: Bosnienserb

Följande person skapade staten Bosnien (Izetbegovic). Den personen glorifierar bosnienmuslimera!



"Both the Bush and incoming Clinton administrations portrayed President

Izetbegovic as a defender of a multi-ethnic Bosnia, a description

at odds with his strongly expressed pan-Islamic views and actions.



Izetbegovic had begun his career as recruiter for the SS Handschar party

which Nazi SS leader Heinrich Himmler had set up for Bosnian Muslims

and which was led by the fanatically anti-Semitic Mufti of

Jerusalem. Izetbegovic was later jailed for his intolerant writings by Yugoslavia

communist leader Josip Broz Tito. While cultivating a tone of

moderation in dealing with Western leaders during the Bosnian conflict,

Izetbegovic remained a fervent admirer of Iran’s Ayatollah Khomeini

and frequent traveler to Iran. Izetbegovic’s Islamic Declaration, first

circulated in 1970 and published in time for his 1990 campaign for the

presidency of Bosnia Herzegovina, stated: “There can be no peace or

coexistence between the ‘Islamic faith’ and non- Islamic societies and

political institutions… Islam clearly excludes the right and possibility of

activity of any strange ideology on its own turf."



sid 40 i boken som finns i länken

2011-05-03 @ 16:48:43
URL: http://www.srebrenica-report.com/
Postat av: Drago

Först och främst Arijana. Kan du ge mig länkar till någon eller några av de många(?) artiklar där "ni" framställs som onda? Andra länkar är också intressanta. Länkar som du bygger dina argument på när du kommenterar bloggar eller förklarar konflikten för exempelvis vänner.



Jag är ärligt intresserad och säkert många med mig. Jag matas ju nästan uteslutande med artiklar och tv dokumentärer som skildrar och framställer serberna som banditer och avskum och väldigt, väldigt få inslag eller artiklar gör tvärtom (alltså framställer oss som medborgare som stred för sin rätt och överlevnad i en mycket smutsig och komplicerad konflikt där alla sidor bär lika stor skuld till utvecklingen).



De få positiva artiklar jag ändå läst har fått väldigt lite om ens något utrymme i svensk media.



En sak utmärker sig väldigt tydlig när man läser kommentarerna här. Nästan överallt, där bloggar som ibland tar upp Balkankriget når en tennismatchliknande batalj mellan det man själv tror/vet/hört/läst är rätt ställt emot det som motparten tror på.



Knappast lärorikt för någon utomstående, inget som driver en lösning utan bara massa tjat och pajkastning (hur sant eller falskt allt som skrivs nu än må vara).



"Båda sidor" propagerar för "sin sanning". Men precis som mediadrevet i väst under 20 år drivit och driver historien och hatet mot de skyldiga, de blodtörstiga, masslaktande och icke mänskliga serberna så saknas det källförteckningar till det mesta, inte allt skall tilläggas (!) men den stora merparten av allt som skrivs eller visas, som serberna anklagas för.

(OBS - jag vill bara understryka att serberna inte är oskyldiga på något vis).



Hela situationen är ju för f-n ett stort skämt! Alltifrån kriget i sig till rätten att skildra "sanningen" om krigen.



Hela upplösningen av SFRJ var ju ett sådant slöseri med blod, svett, tårar, pengar, miljökonsekvenser, hemskheter som tog helt oanade proportioner som relativt enkelt hade kunnat ha lösts om "Jugoslaverna" varit tillräckligt vakna och alerta och kunskapen hade tagit förarsätet istället för internationella egenintressen på hög religiös- och geopolitisk nivå.



Republikerna och provinserna hade kunnat delas upp fredligt om det var fred som var målet. Håller du inte med om det så vet jag inte vad meningen med allt vårt (ditt och mitt) engagemang är.



Handeln hade blomstrat mer än någonsin och utbytet av varor och tjänster med övriga världen hade förmodligen varit, om inte världsledande så topp 10 iaf. Vi var ju vänner nu står vi på var sin sida av bron och tittar skeptiskt på varandra. Efter 20 år!



Nu var det ju inte fred som var målet med upplösningen (Izetbegovic, Tudjman, Hasim Tachi osv osv) må säga vad de vill. Hade fred varit målet hade grannar aldrig gått ut och slaktat varandra. Då hade man gemensamt satt stopp för kriget!



Vad i hela friden fick vänner att bli fiender? Vem startade det? Var det Milosevic tal på Trastfälten i Kosovo som de flesta tycks hävda?



Knappast!



Så när ni skriver om att 1100 kyrkor bränts ner - hänvisa till en oberoende (om det nu finns) källa. När massgravar grävts - vart hittar jag den infon som går att lita på? När, vart, av vem, hur många mötte sitt öde där osv osv. Det är seriöst. Det bidrar till att man någonstans längs vägen förstår att sanningen kanske kan ha två sidor. Upplevd på olika sätt?



You Tube publicerar mycket utan djupare kontroll men ger samtidigt en tankeställare för alla sidor att begrunda. Det är ett faktum man lever med.



Propaganda har bedrivits ända sedan David slungade iväg en sten mot Goliath och beskrevs efter 300 år som den lille pojken med slangbellan som dräpte den ENORME Goliath. (händelsen beskrivs både i Bibeln, Koranen och den hebreiska bibeln). Det verkar ju märkligt, om inte pojken var hög av någon växt som farsan misstagit för sallad till det grillade lammet.



Hur många offer för "Srebrenicamassakern", hur många nedbrända minareter, grävda eller ickegrävda massgravar kommer det att vara om 20år, om 30år när vi läser historieböckerna?



Någon kommenterade att det inte spelar någon roll. Att serberna skall blicka framåt (och det ligger något visst i det iofs - vi måste bli bättre på det) men samtidigt så kan vi inte bortse från de lögner som sprids om krigen på Balkan och att de skyldiga "till största delen" var serberna och att de framställs som barbarer och lögnare. Att vi i 20 år mobbats av det mediala "drevet" utan att någon någongång kunnat ifrågasätta källorna, sanningshalten, proportionerna och magnituden av skyldighet. Det är ju overkligt.



Hur skall min son, den dagen han börjar läsa historia i skolan, förklara för historieläraren och klassen varför han inte håller med om allt rörande massakern i Srebrenica eller de "1100 nedbrända kyrkorna" som serberna var skyldiga till? Han kommer ju mobbas ut direkt som en propagandamaskin när propagandan egentligen står skriven i läromedlet framför honom. Han kommer vilja prata om krigen utifrån en syn där han anser sig ha rätt att framföra sina åsikter och att de inte klassas som lögner. Precis som din dotter (exempel) skall ha rätt att framföra sina utan att hon anklagas för att sprida lögner för att klassen råkar ha en historielärare som har en serbisk anknytning.



För att vi (serber) skall kunna komma vidare måste vi först och främst börja känna en tilltro till samhället. Att vi inte blir motarbetade och framförallt kanske ignorerade.



Vi vill inte sprida fler lögner utan det vi egentligen vill är att ha en balanserad debatt i media och med omvärlden där sanningar blir sanningar och lögner förblir lögner och uppmärksammas som lögner.



2011-05-03 @ 16:52:58
Postat av: Serb

Att slänga omkring sig osanningar som "Det är ett faktum att den bosnieserbiska armén var vidriga och värst under kriget i Den Jugoslaviska Republiken Bosnien." (enligt vilka mått mätt vill jag fråga?) eller att Milosevic på något sätt skulle ha varit nationalist gör dig inte till en objektiv betraktare av läget utan till ett offer av den samma vinklade medierapporteringen som du kritiserar i detta inlägg.



Vidare vill jag som serb säga att jag inte ser någon skillnad mellan serber och (bosnien)serber förutom att de bor på var sin sida av en administrativ linje.

2011-05-04 @ 22:46:15
Postat av: Anonym

Du som ställde första frågan.. hur många massgravar muslimerna grävde.. Ja, börja från ottomanska imperiet, till andra världskriget och så även detta krig på 90-talet och räkna själv... Det var nog endel. Du tror väl inte att allt började på 90-talet? T.o.m Mladic pappa blev mördad av nazistiska muslimer och kroater under andra världskriget. Han satt själv i koncentrationsläger som barn.

2011-06-01 @ 14:38:08
Postat av: Marko

Men din dumma jävel.

Bara för Osmanskariket, balijas och Ustaša mördade serber till det 2:à världskriget så rättfärdigar det inte Mladić under vårt krig.

Oskyldiga människor är alltid oskyldiga människor.

Självklart så har bosniemuslimska armén också mördat civila men inte alls i samma stor utsträckning som bosnieserbiska armén gjorde.

Av dom bevisen vi har idag så ligger bosnieserberna sämst till.

Men, mer och mer nya uppgifter och bevis kommer idag och visar oss vad dom andre två armérna gjorde mot civilbefolkningen

2011-06-01 @ 15:11:45
URL: http://jokerm.blogg.se/
Postat av: Sabina

VAD ROLIGA NI ALLA ÄR, SKRIVER VÄRSTA UPPSATSERNA OSV. JAG TÄNKER BARA SKRIVA KORTFATTAT OCH EN SAK TILL ''BOSNIENSERB''- DET VAR FOLKMORD I SREBRENICA OCH LEV MED DET! OCH JA, ALLA VAR SKYLDIGA I KRIGET, BÅDE KROATER,SERBER OCH MUSLIMER, MEN SOM MARKO SA - MEST SERBER! FOLK SOM VAR MED I KRIGET VAR TVUNGNA OCH VARA MED I KRIGET, T.EX MIN KOMPIS PAPPA SOM ÄR MUSLIM VAR TVUNGEN ATT VARA I KROATERNAS SIDA OSV, SÅ DEM HADE INGET VAL HELLER. DEM FLESTA VAR TYVÄRR TVUNGNA ATT DÖDA FOLK FÖR ATT DOM SJÄLVA KUNDE BLIVIT DÖDADE. OCH ALL HAT SOM VI HAR MOT VARANDRA, VAD FAN ÄR DET HÄR? ATT MUSLIMER SKA HA SÅNT HAT MOT SERBER OSV, FYFAN VILKA NATIONALISTER ALLA HAR BLIVIT, SKÄMS PÅ ER. MIN EGNA MAMMA BERÄTTADE TILL MIG OM HUR MYCKET HON SVÄRDE UNDER KRIGET, JEBALA JE SRBIMA MATER OCH DÅ KOM HENNES PAPPA OCH SA - VIDI TE, SAD SI ISTA KO ONI! OCH DET ÄR DET MAN INTE SKA VARA, DÄRFÖR HAR JAG LÄRT MIG ATT INTE HATA NÅN. JESTE GLUPI SVI BOGA MI, FÅR DAMP. OCH MARKO , JAG HÅLLER MED DIG MED ALLT, MEN EN SAK TYCKER JAG VA FULT NÄR DU SKREV TILL AIDA ( TROR JAG ) ATT DU PISSAR PÅ HENNES RELIGION OSV, DET ÄR RESPEKTLÖST FÖR ATT MAN SKA RESPEKTERA VARANDRA OAVSETT RELIGION, NATIONALITET OSV.

ALIJA, TUDJMAN, MILOSEVIC & CO SU KRIVI ZA OVAJ RAT OCH JAG HAR SJÄLV STUDERAT JÄVLIGT MYCKET OM SREBRENICA OCH TILL OSS BOSNIE-MUSLIMER KAN JAG PÅPEKA EN SAK, HYLL INTE VÅR ALIJA FÖR HAN VAR EN FÖRÄDARE SOM ALLA ANDRA, ENLIGT MÅNGA FAKTAN SÅ VISSTE HAN HELA TIDEN ATT DET SKULLE VARA MASSAKER I SREBRENICA OCH HAN LÄT DET HÄNDA SÅ BOSNIE-MUSLIMER SKULLE SE UT SOM HJÄLPLÖSA OCH OSKYLDIGA I MEDIA, HAN LÄT SITT EGNA FOLK DÖ.



TILL MINA SISTA ORD- DRUZE TITO MI TI SE KUNEMO!

2011-06-07 @ 23:09:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback